loading...

راهنمای مذهبی

بررسی موضوعات مهم و شبهات پرتکرار جوانان

بازدید : 336
چهارشنبه 13 اسفند 1398 زمان : 20:13

کرونا و انتشار خوانشهای آلوده از متون دینی

ظهور ویروس کرونا در ایران و ثبت خبر اولین شخص فوت شده از شهر قم، فرصت مناسبی را برای دین ستیزان ایجاد کرد تا با بهره وری از روشهای جدلی و مگه نمی‌گفتی، پس حالا چی میگی؟ سوار بر موج خبری شده و تاخت تازی را باورهای اعتقادی مردم داشته باشند.

برخی از این شبهه افکنان دستمایه خودشان را روایات فضیلت شهر قم قرار داده و گروهی دیگر شفا، زیارت و...

این شبهه افکنان انگار سند خدشه ناپذیری از متون دینی در دست داشته اند که دینداران همگی رویین تن بوده و یا قرار بوده همه امور مردم با معجزه و امور خارق العاده حل و فصل شود و یا اینکه قم برای ابدالدهر در روایات یک شهر واکسینه و ضد ویروس معرفی شده است و الآن با آمدن این ویروس، تمام اسناد و مدارک یک روزه مهر باطل خورده و حالا بیا و ببین که برای دینداران چه رسوایی به بار آمده است.

نمی‌دانم این گروه چنین برداشتی را از کدام متون دینی بدست آورده اند؛ قرآن، جوامع حدیثی و یا... آیا این گروه مریضی حضرت ایوب ع یا دیگر پیامبران و اولیاء را نشنیده اند؟

ترفند شبهه افکنان در این گونه شبهات، بهره برداری از ناهمخوانی دینداری منفعت جویانه با شرایط پیش آمده بوده و با دور ساختن مخاطب از حقیقت گزاره‌های دینی و ارائه برداشتهای آلوده و ناصحیح از متون دینی سعی بر تضعیف عقاید دینی مخاطب خود دارند.

🔰 چنین خوانشهای آلوده و مغرضانه‌‌‌ای از دین، فضای مسمومی‌را در بستر فضای مجازی ایجاد کرده که روح روان بازدید کنندگان را آزرده و دلمرده خواهد نمود.

بهترین توصیه در چنین شرایطی، آموختن دین و تفسیر خواهی گزاره‌های دینی از اهل آن و دوری از کانالها و افرادی با خوانش‌های آلوده دینی است. باید دانست سارقان اعتقادی مانند شیادان و کلاهبرداران اقتصادی منتظر بهره برداری از پریشانی و آسیب‌های روانی مردم هستند.

کرونا و شعله ور شدن نزاع گرایشها و خوانشهای دینی

پا قَدم این ویروس کُرونا هر جُور شَرُّ و مُصیبتی که با خودش به‌همراه داشت، امّا دانش و اطلاعاتی را هم با خودش به‌همراه آورد، برای نِمونه این‌که خَلق و خَلایق فهمیدند در خوانش و فهم متون دینی یکصدایی ویک دستی وجود نداشته و گروهی مَشرب أخباری و نَقلگرایی را انتخاب کرده و با سَرسِپردگی تامّ و تَمام به روایت، میدان چندانی به عقل نداده و گروهی دیگر با درپیش گرفتن مَرام عقلگرایی، شُعار "اَگه با عَقلم جُور در بیاد، قبولش دارم" را سَر می‌دهند.

این دو گروه در طول تاریخ دعوایشان سرد و گرم شده، امّا تمام نشده و از هر فرصتی بهره‌برده تا دلیلی برای حَقّانیت إدّعای خویش پیدا کنند تا اینکه این سوغات چینی، مائِدۀ آسمانی را برای هر دو گروه رساند و با توجه به تهدید همِگانی و درگیری همۀ مردم با این بلای رسیده و تعقیب و مطالعۀ هر متنی که یک کلمۀ "کرونا" در آن باشد، جِدال عِلمی‌و نَشر آن در فضای مجازی بین دو گروه چنان بالا گرفته که کار در مواردی به جاهای باریکی هم کشیده که آرزو می‌کنیم، خدا آخر و عاقبت این رقابت علمی‌را ختم بخیر نماید.

با توجه به نیاز روز و مشکل پیش آمده یکی از طرف دَعوا؛ مثل جناب "ارشمیدس" سراسیمه و خوشحال از حمّام خانه بیرون پریده و بانگ "یافتم یافتم" سرداده و برای خلق نسخه شفابخش گیاهی تجویز می‌کند و با حرکتی نمادین، کتب پزشکی فرنگی را که نماد بیگانه و غرب پرستی می‌نامد، داخل آتش انداخته و دیگری پریده و از داخل استانبولی آتش، کتاب نیم سوخته را ققنوس وار بیرون کشیده و با از خود گذشتگی در راه علم، دو دستش را با عجله و محکم بر آن می‌کوبد تا آتش را خاموش ساخته و با افتخار، کتابِ مجروح را سر دست کشیده و فریاد می‌زند:‌‌‌ای مومنان خواستار سلامتی، به این کتاب عمل نمایید تا رستگار شوید، سپس آهسته و خرامان می‌رود تا به گمان خویش چون سقراط، خود را مهیای سرکشیدن جام شوکران نموده و نام پر افتخار دیگری را بر لیست قربانیان دانایی بیفزاید.

برخی از بندگان خدا هم که فکر می‌کنند باید حتما در این شرایط کاری انجام دهند، حیران و سراسیمه وارد این گود شده و یکی برای اثبات إرادت و صِدق ادّعا، کارش به تصویر برداری از تشرّف به آستان مقدّس امام زاده‌ها کشیده و دیگری وقت دعای طلب مرگ در پای سفره مجالس روضه بغض کرده و با نالۀ حزین "آمین یا رّبّ العالمین" سرمی‌دهد و ضمن لعن دینداران بی غیرت، برای محکم کاری هم که شده چند تا "اَمّن یُجیب" هم پشت بندش می‌آورد.

🔰 طرف مقابل هم ناگفته پیداست که کارش شده بازخوانی تاریخ و اقوال کرامات خصم خویش، و با قیافه طلبکاری پایش را گذاشته روی خِرخِرِه طَرف مقابل و مُطالبه کِرامت و تَکرار آن گذشته منقول فی زَمانِنا هذا و گرفتن ژستهای روشنفکری و داد و فریاد التماس آلود به اهل عالم که ما را با اینها یکی ندانید و با یک چوب نرانید؛ بابا جماعت خردمند و فرزانه و دوستدار دینداری، بیایید دینداری عاقلانه را با ما تجربه نمایید واز دین و دینداری زده نشوید، شما نمی‌دانید ما چه دین سازگاری با روزگار مدرن برایتان جفت و جور نموده ایم، بابا خود ما متخصص آشتی دادن سنت و مدرنیسم بوده و بصورت تضمینی دنیا و آخرتتان را آباد می‌نماییم.

جماعت هِرّ و کِرّ و شبهه ساز رسانۀ غربی هم هر شب کارشان شده پخش یکی دوتا کلیپ از سخنان دو طرف دعوا و به رَسمِ خود تصویر و فیلم گویاست، ببینید بدون شرح؛ پس از نمایش کلیپها و گفته‌ها، با قیافۀ نَمَکین روی آنتن آمده و با ریشخندی مَلیح، ژست، آخ ما چقدر عاقلیم، چِشم نخوریم ایشاالله بخودشان می‌گیرند. درس و مدرسه تعطیل شده، درست، مشق و بحث ندارید، درست، برادر من، به سیره پیشوایان دین نگاه کن، بزرگان حوزه را ببین، الآن در این سرگردانی و گرفتاری مردم کاری بکن و حرفی بزن که باری از روی دوش مردم برداشته بشه که وقت برای جدال علمی‌بسیار است.

سیدحسن‌هاشمی 🌺

تربیت فرزند از منظر قرآن‌ کریم
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 7
  • باردید دیروز : 306
  • بازدید کننده دیروز : 124
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 824
  • بازدید ماه : 1464
  • بازدید سال : 4705
  • بازدید کلی : 33228
  • کدهای اختصاصی